fredag 8 maj 2009

Pop-upp-kort med annorlunda vikning...

Hej på er!

Här i Göteborg har vi riktigt härligt pysselväder, dvs ösregn ;)

Jag har knåpat ihop ett kort med en lite annorlunda vikning... Man samlar ju på sig massor med inspiration överallt, men jag har inte sett denna vikning förut, så jag har satt ihop en liten tutorial oxå ifall ni vill pröva på.. =)


























Så här ser kortet ut när det är stängt. Det vackra gröna pappret kommer från Graphic 45

Jag har även använt minirosor, pärlhattar, sammetsband och öljetter. =)






















Så här ser det ut när man öppnar kortet.
samma papper som på utsidan. Lite läcker spets är alltid snyggt! =)
& så den lilla grattisskylten. Visst är den cool?! =)








Det är första gången jag gör en tutorial,så skulle det vara så att ni inte alls förstår mig,ställ bara en fråga i detta inlägg så svarar jag där ;)

Okej, jag har gjort detta kort så att slutresultatet blir ett 10x10cm kort och har därför skurit till ett papper (cardstock) till 20x20 cm. Man kan göra detta kort större om man vill. Tar du ett cardstock som är 12" (ca 30,5cm) så skall du biga på 3" & då blir kortet 6" (ca 15 cm) annars är det precis samma som detta kort.


Alltså, ett papper 20x20cm. Biga runt om pappret på 5 cm.
















Skär bort alla "hörnen" men spara ett av dom, den kommer vi att behöva senare..=)












Klipp bort litegrann i varje hörn så att det går lätt att vika in alla flikar.













Vik in alla kanter.

















Gör ett par snitt i ovandelen av kortet ca 1,5 cm in och ca 1,5 cm in, detta måttet kan man ju bestämma själv vilket man tycker ser bäst ut..








Här ser ni hur jag har snittat.
















Skär av en bit på den undre fliken (eller om du har en punch med läckert mönster så blir det himla snyggt)











Ta en av de sparade hörnen & sätt en bit papper på. Den kommer bli den delen som poppar upp..












Klä insidan i papper, skär ut för popupphållaren.











Här satte jag fast den fina grattisskylten och sedan tejpade jag fast fyrkanten på min lilla "popuppanordning" =)












Skär till papper som skall sitta på utsidan på kortet (ses nedan i bild) vik upp den nedre fliken & tejpa fast med en tejpremsa i varje hörne, så att man kan stoppa i saker i fickan.









Sätt fast papprena vi gjort i ordning. Gör hål på varje sida & sätt fast öljetter så att inte kortet går i sönder när man skall öppna det. Trä band igenom & knyt ihop. Dekorera kortet efter smak & tycke. =)
Ja, då var utsidan färdig..










& så
insidan: Här satte jag en spets. & nu är insidan klar oxå!
Hoppas ni oxå vill pröva på att göra ett sådant här kort. =)
Ha en riktigt härlig helg! & som sagt har ni några frågor är det bara att ställa dom i detta inlägg =)
På återseende!
kramar Karin/essmo =)

17 kommentarer:

Yvonne sa...

Himla fiffigt och läckert =))
Önskar trevlig helg!
//Y

Helena sa...

Super härligt. Tack för tipset.

zαnуα ♥ sa...

Tack för inspiration vännen! Så himla snyggt och roligt kort!

Unknown sa...

Jätteroligt och fint kort, men vad är biga?

Bettan sa...

Kul vikning och jättesnyggt kort. pappret var ju görsnyggt :-)

Karin sa...

Annika,tack va kul att du gillar det. =)
Biga är att man pressar ett veck i pappret så att det skall gå lätt att vika rakt. Det finns speciella bigare,(tex falsben) men har du inte tillgång till det, så kan du ta en linjal & en virknål eller liknande.

Fråga gärna om du undrar mer,
kram Karin/essmo

Lena sa...

Jättegulligt kort du har gjort Karin. Jag har testat att göra ett och fler kommer det att bli. Det var roligt att göra och du ska ha ett stort tack som delar med dig / Lena

hannagurra sa...

Vilket härligt kort!

Letade precis efter någon ny vikning som passar en karl i övre medelåldern, och detta blir perfekt!

E-L sa...

Vilket härligt kort......verkligen fint. Tack för beskrivningen. Super duper!

Anonym sa...

Jag har länge varit sugen på ett sånt här pop-up kort, men har inte riktigt fattat hur man gör. Tack Essmo för din braiga förklaring. Nu har jag faktiskt fått gjort ett. Jag ska vara ärlig och säga att jag svor en del,men det blev bra till slut. Kram...tyrasmatte.

sussig sa...

Kul med vikningen. papprena från G 45 är ju helt super, vill ha dom alla. Kortet kommer med all säkerhet att liftas.

Tiggy sa...

Jätteläcker vikning, väldigt kreativt!

Pebbles sa...

Har funderat över hur man gör snygga vikbara kort och nu fick jag huvudet fullt av idéer när jag såg ditt urläckra kort.

Anne-Lie sa...

Den här vikningen var verkligen fräck- måste prövas. Tack för tuturialen också!

Susanne sa...

Läckert! Måste prova att göra ett genast! KUL att man får se hur man ska göra.. ger mycket inspiration!

Karin sa...

Det här kortet gillar jag! Verkligen snygt, jag håller med alla kommentarer som lämnats. Jag ska testa din fifiga vikning på kort til mina barnbarn.

Lena B E sa...

Jättefint kort! Jag gillade vikningen och måste pröva att göra ett. Det finns i min blogg nu. Det hittar ni här: http://lenasbloggsida.blogspot.com/2009/06/pop-upp-kort-med-annorlunda-vikning.html
Kram Lena